Accessibility Tools

Skip to main content

Bahagian Pengambilan Khas

Bahagian Pengambilan Khas

  • Objektif

    Bahagian Pengambilan Khas bertanggungjawab untuk memproses dan mendaftarkan permohonan calon yang berkelayakan mengikut skim, menguruskan pemilihan pelatih-pelatih Separa Perubatan dan pelantikan mereka selepas tamat latihan ke jawatan kontrak atau tetap tertakluk kepada kekosongan jawatan semasa dan perakuan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia. Bahagian ini juga menguruskan urusan pengambilan dan lantikan bagi Kumpulan Pelaksana (Gred 19 dan ke bawah bagi kelayakan PT3/PMR dan SPM/SVM) di pelbagai Kementerian dan Jabatan dengan sempurna dan cekap dalam masa yang ditetapkan.

  • Tugas

    • Menyediakan maklumat bagi penyiaran iklan bagi jawatan Kumpulan Pelaksana (Gred 19 dan ke bawah bagi kelayakan PT3/PMR dan SPM/SVM) dalam Perkhidmatan Awam dan Latihan Separa Perubatan bagi Kementerian Kesihatan Malaysia;
    • Memproses dan mendaftarkan permohonan calon yang berkelayakan mengikut skim;
    • Menguruskan pemilihan pelatih-pelatih Separa Perubatan dan pelantikan mereka selepas tamat latihan ke jawatan kontrak atau tetap tertakluk kepada kekosongan jawatan semasa dan perakuan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia; dan
    • Menguruskan urusan pengambilan dan lantikan bagi Kumpulan Pelaksana (Gred 19 dan ke bawah bagi kelayakan PT3/PMR dan SPM/SVM) di pelbagai Kementerian dan Jabatan.
  • Piagam Pelanggan

    Kami adalah bertanggungjawab untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti serta layanan yang adil dan saksama. Dengan itu kami berjanji:-

    1. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PSEE dalam tempoh 19 Minggu;
    2. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PAC dalam tempoh 22 Minggu;
    3. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PSEE dan PAC dalam tempoh 23 Minggu;
    4. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PSEE dan UKJK dalam tempoh 24 Minggu;
    5. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PSEE, Fizikal dan Pancaindera dalam tempoh 25 Minggu;
    6. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PSEE, UKJK dan PAC dalam tempoh 29 Minggu;
    7. Mengemukakan calon lantikan kepada Kementerian/Jabatan dari tarikh penerimaan permohonan bagi jawatan yang melibatkan urusan PSEE, Ujian Fizikal & Pancaindera dan PAC dalam tempoh 30 Minggu;
    8. Mengemukakan pelantikan kontrak dan tetap separa perubatan bagi pelatih – pelatih separa perubatan yang telah tamat latihan setelah menerima perakuan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dalam tempoh 4 Minggu; dan
    9. Memaklumkan keputusan temu duga kepada calon selepas tarikh akhir urusan temu duga tersebut dilaksanakan dalam tempoh 4 Minggu.
  • Aktiviti Utama Bahagian Pengambilan Khas

    Unit Pentadbiran

    • Menguruskan hal ehwal pentadbiran, sumber manusia, kewangan bahagian dan urus setia mesyuarat Bahagian.

    Unit Separa

    • Menguruskan pengambilan pelatih bagi mengikuti Latihan Separa Perubatan di Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia (ILKKM);
    • Mengemaskini maklumat status pelatih Latihan Separa Perubatan yang lapor diri, tidak lapor diri/ menolak tawaran melalui maklumat yang diterima daripada KKM;
    • Menguruskan pelantikan tetap/kontrak bagi pelatih yang telah tamat Latihan Separa Perubatan di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM); dan
    • Menguruskan penentuan status tawaran lantikan kontrak bagi pelatih Latihan Separa Perubatan yang menghidap masalah kesihatan.

    Unit Tawaran

    • Semakan laporan temu duga dan penyediaan Kertas Pertimbangan Suruhanjaya;
    • Kemas kini status calon ke dalam sistem dan pemakluman keputusan temu duga melalui Portal SPA; dan
    • Penyediaan surat tawaran lantikan kepada calon dan Kementerian/Jabatan melalui sistem mySTP.

    Unit Proses / Jadual

    • Mengurus dan memproses permohonan ePengisian bagi Kumpulan Pelaksana (Gred 19 dan ke bawah) dan seterusnya menyediakan Pra Penyata Lembaga Permulaan (PLP), Penyata Lembaga Permulaan (PLP), Cadangan Jadual Lembaga Temu duga (LTD) dan semakan kuota lantikan serta kuota simpanan untuk proses temu duga.

    Unit Pendaftaran/ Aduan

    • Menerima, menyemak dan mengemaskini maklumat pendaftaran Borang SPA8i calon; dan
    • Menjawab pertanyaan/aduan calon yang dikemukakan melalui Sistem ePertanyaan/ emel/ surat rasmi dan panggilan telefon.

    Unit Temu Duga

    • Menyelaras urusan temu duga dari aspek penetapan Pusat Temu Duga dan pelantikan Panel Temu Duga;
    • Memproses maklumat calon dalam sistem bagi penyediaan pakej temu duga, pemakluman panggilan temu duga kepada calon melalui portal,emel dan FB SPA;dan
    • Menguruskan sesi taklimat Panel Temu Duga, bertindak sebagai Urus Setia bagi Pusat Temu Duga di Putrajaya dan luar Putrajaya.

    Unit Kontrak

    • Urusan pelantikan secara kontrak bagi kumpulan pelaksana Gred 28 dan ke bawah melibatkan urusan pelantikan baharu dan semula pegawai kontrak; dan
    • Menyediakan Kertas Suruhanjaya, menguruskan surat kelulusan perakuan kepada Kementerian/ Jabatan/ Agensi/ Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri (PSUK) selepas diluluskan Mesyuarat KSJ, menguruskan fail-fail kontrak dan menyediakan Laporan Statistik bagi pelantikan secara kontrak setiap bulan.

Continue reading

Bahagian Perkhidmatan

Bahagian Perkhidmatan

  • Objektif

    Memberi khidmat sokongan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya berkaitan urusan-urusan Perkhidmatan anggota perkhidmatan awam di bawah bidang kuasanya dengan adil, saksama dan teratur berdasarkan Undang-Undang dan peraturan- peraturan yang ditetapkan.

     

  • Piagam Pelanggan

    Kami komited untuk melaksanakan tugas kami dengan segera, adil dan berkualiti untuk memproses perakuan-perakuan urusan perkhidmatan dan menyampaikan keputusan Suruhanjaya berkaitannya dalam tempoh masa (dari tarikh perakuan lengkap diterima) seperti berikut:

    1. Pengesahan Pelantikan - 4 minggu.
    2. Pengesahan Dalam Perkhidmatan - 6 minggu.
    3. Pemberian Taraf Berpencen - 6 minggu.
    4. Pelanjutan Tempoh Percubaan - 6 minggu.
    5. Penentuan Gaji Permulaan - 6 minggu.
    6. Pertukaran Perkhidmatan - 6 minggu.
    7. Kembali ke Skim Perkhidmatan Terdahulu - 6 minggu.
    8. Penamatan Perkhidmatan - 6 minggu.
  • Aktiviti Utama Bahagian Perkhidmatan

    Bahagian Perkhidmatan menawarkan sepuluh (10) jenis Perkhidmatan kepada Kementerian/Jabatan/pegawai awam yang terletak di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam:
    Pengesahan Pelantikan;

    1. Penentuan Gaji Permulaan;
    2. Pelanjutan Tempoh Percubaan;
    3. Pengesahan Dalam Perkhidmatan;
    4. Pemberian Taraf Berpencen;
    5. Urusan Pertukaran (Pertukaran Perkhidmatan, Pertukaran Pelantikan, Pertukaran Sementara/Peminjaman, Pertukaran Tetap, Pelepasan Untuk Pertukaran Sementara/Peminjaman);
    6. Kembali ke Dalam Skim Perkhidmatan Terdahulu;
    7. Pembatalan Tawaran Pelantikan;
    8. Penamatan Perkhidmatan; dan
    9. Naziran Urusan Perkhidmatan.

    Peraturan-Peraturan :

    1. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005[P.U.(A) 176/2005];
    2. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012];
    3. Akta 227, Akta Pencen 1980;
    4. Surat Pekeliling SPA Bil. 1 Tahun 2000 - Garis Panduan Dalam Peraturan Pelanjutan Tempoh Percubaan;
    5. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002 - Pelaksanaan Sistem Saraan Malaysia Bagi Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan;
    6. Surat Pekeliling SPA Bil. 1 Tahun 2005 - Panduan Pertukaran Perkhidmatan;
    7. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2008- Dasar dan Prosedur Pelantikan Secara Peminjaman, Pertukaran Sementara dan Pertukaran Tetap;
    8. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2008 - Perjawatan di Pejabat Menteri dan Timbalan Menteri;
    9. Surat Pekeliling SPA Bil. 2 Tahun 2011 - Prosedur Pengesahan Pelantikan;
    10. Surat Pekeliling SPA Bil. 3 Tahun 2011 - Prosedur dan Kaedah Pengesahan Dalam Perkhidmatan;
    11. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2011 – Dasar dan Prosedur Pelantikan Bekas Tentera ke Dalam Perkhidmatan Awam;
    12. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 Tahun 2012 – Kenaikan Gaji Pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia;
    13. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2012 – Pelaksanaan Urusan Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia; dan
    14. Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2012 - Dasar baru pelantikan secara peminjaman, pertukaran sementara dan pertukaran tetap.
    15. Pekeliling SPA Bil. 3/2014 - Pelaksanaan Sistem ePengesahan di Kementerian/Jabatan/Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri.
    16. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1/2016 - Rasionalisasi Skim Perkhidmatan Bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan Di Bawah Sistem Saraan Malaysia.
    17. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 6/2016 – Panduan Pertukaran Pelantikan.
    18. Surat Pekeliling SPA Bil. 2/2017 - Keperluan Mengemukakan Dokumen Lengkap Bagi Urusan Pelantikan, Perkhidmatan, Rayuan Kenaikan Pangkat dan Kawalan Tatatertib.
  • Pengesahan Pelantikan

    Suatu proses bagi mengesahkan pelantikan seseorang pegawai yang menerima tawaran pelantikan tetap sesuatu jawatan setelah memenuhi syarat-syarat dalam tawaran pelantikan.

    Punca Kuasa :

    1. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U. (A) 1/2012];
    2. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 17 Tahun 2001;
    3. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002;
    4. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2011;
    5. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016;
    6. Surat Pekeliling SPA Bilangan 2 Tahun 2017;
    7. Pandangan Perundangan; dan
    8. Ketetapan Suruhanjaya.
  • Penentuan Gaji Permulaan

    Peraturan 25(2), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat Dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U. (A) 1/2012] adalah proses yang dilaksanakan bagi pegawai yang dilantik untuk kali pertama yang memohon untuk mendapatkan gaji permulaan yang lebih tinggi daripada gaji yang ditawarkan berdasarkan kepada pengalaman kerja yang berkaitan dengan jawatan yang disandangnya.

    Pengalaman yang boleh diambil kira berdasarkan Peraturan 25(2), P.U. (A) 1/2012:

    1. Pengalaman di sektor swasta;
    2. Pengalaman di sektor awam [Contract of Service, Contract for Service, Pekerja Sambilan, Pekerja Khidmat Singkat (PKS), Skim Perkhidmatan Singkat (SPS), Pekerja Sambilan Harian (PSH), Talent Acceleration In Public Service (TAPS)]; dan
    3. Sementara.

    Pegawai Sedang Berkhidmat

    1. Peraturan 25(7), P.U. (A) 1/2012 adalah proses menetapkan gaji permulaan pegawai yang telah disahkan dalam perkhidmatan yang kemudiannya dilantik ke dalam skim perkhidmatan yang lain, gaji permulaan pegawai itu adalah pada gaji yang lebih tinggi yang perbezaannya terhad kepada satu pergerakan gaji biasa di gred atau jawatan terdahulu.
    2. Peraturan 25(8), P.U. (A) 1/2012 adalah proses menetapkan gaji permulaan pegawai yang telah disahkan dalam perkhidmatan dilantik ke skim perkhidmatan yang lain pada tarikh yang sama atau lebih awal dari tarikh pergerakan gaji pegawai itu dalam jawatan terdahulunya, pergerakan gaji jawatan terdahulunya, jika ada, hendaklah diberi terlebih dahulu, terhad kepada gaji maksimum di gred tersebut sebelum menentukan gaji permulaan pelantikan itu.
    3. Punca Kuasa:
        1. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) [Pindaan] 2017;
        2. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) [Pindaan] 2012;
        3. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012];
        4. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2005 [P.U.(A) 176/2005];
        5. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016 [PP 1/2016];
        6. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 36 Tahun 2013 [PP 36/2013];
        7. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2013 [PP 2/2013];
        8. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2012 [PP 1/2012];
        9. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2011 [PP 2/2011];
        10. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2003 [PP 1/2003;
        11. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002 [PP 4/2002];
        12. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 7 Tahun 2001 [PP 7/2001;
        13. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 1979 [PP 4/1979];
        14. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017
        15. Pandangan perundangan; dan
        16. Ketetapan Suruhanjaya.
  • Pelanjutan Tempoh Percubaan

    Suatu proses bagi melanjutkan tempoh percubaan seseorang pegawai yang belum memenuhi syarat untuk disahkan sama ada dengan atau tanpa denda dalam perkhidmatan setelah melalui tempoh percubaan maksimum yang ditetapkan.

    Punca Kuasa:

    1. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U. (A)1/2012];
    2. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016;
    3. Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Bilangan 3 Tahun 2014;
    4. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Bilangan 1 Tahun 2000;
    5. Surat Pekeliling Suruhanjaya Bilangan 2 Tahun 2017;
    6. Pandangan Perundangan; dan
    7. Ketetapan Suruhanjaya.
  • Pengesahan Dalam Perkhidmatan

    Suatu proses bagi mengesahkan perkhidmatan seseorang pegawai yang telah memenuhi semua syarat yang dinyatakan dalam skim perkhidmatan atau apa-apa syarat lain yang ditetapkan mengikut peraturan yang sedang berkuat kuasa.

    Punca Kuasa:

    1. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U. (A)1/2012];
    2. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 15 Tahun 2001;
    3. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002;
    4. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2011;
    5. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016;
    6. Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Bilangan 3 Tahun 2014 ;
    7. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Bilangan 3 Tahun 2011;
    8. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017;
    9. Pandangan Perundangan; dan
    10. Ketetapan Suruhanjaya.
  • Pemberian Taraf Berpencen

    Suatu proses bagi memberikan taraf berpencen kepada seseorang pegawai yang telah menolak skim KWSP dan telah disahkan dalam perkhidmatan setelah genap tempoh selama tidak kurang daripada tiga (3) tahun perkhidmatan yang boleh dimasuk kira.

    Punca Kuasa:

    1. Akta Pencen 1980;
    2. Akta Pencen (Pindaan 1992);
    3. Peraturan-Peraturan Pencen 1980;
    4. Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U. (A) 1/2012];
    5. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 15 Tahun 2001;
    6. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016;
    7. Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia Bilangan 3 Tahun 2014;
    8. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017;
    9. Pandangan Perundangan; dan
    10. Ketetapan Suruhanjaya.
  • Urusan Pertukaran

    Pertukaran Perkhidmatan
    Satu kemudahan tertakluk kepada budi bicara Suruhanjaya untuk membolehkan seseorang pegawai yang pelantikan mereka berada di bawah bidang kuasa SPA bertukar ke satu jawatan lain dalam skim perkhidmatan yang sama yang berada di bawah Ketua Perkhidmatan yang berlainan. Pertukaran perkhidmatan boleh dilaksanakan seperti berikut:
    1. Pertukaran dari satu perkhidmatan ke perkhidmatan yang lain yang berada di bawah Ketua Perkhidmatan yang berbeza dalam perkhidmatan awam am Persekutuan;
    2. Pertukaran dari perkhidmatan awam am Persekutuan ke Perkhidmatan Awam Negeri Melaka, Pulau Pinang, Negeri Sembilan atau Perlis, atau sebaliknya; dan
    3. Pertukaran dari Perkhidmatan Awam Negeri ke Perkhidmatan Awam Negeri yang lain yang kuasa pelantikannya ialah SPA.
     
    Punca Kuasa:
    1. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 1 Tahun 2005;
    2. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017; dan
    3. Ketetapan Suruhanjaya.
     
    Pertukaran Pelantikan
    Satu tatacara pelantikan yang dilaksanakan sekiranya terdapat keperluan untuk memindahkan pegawai ke Pihak Berkuasa Melantik yang berlainan atau ke skim perkhidmatan yang sama / berlainan tanpa melalui proses pelantikan biasa. Dasar pertukaran pelantikan terpakai dalam keadaan berikut:
     
    1. Atas keputusan Kerajaan
      1. berikutan pembubaran agensi awam atau Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun, Pihak Berkuasa Tempatan yang pegawai daripada pihak berkuasa tersebut ditukar lantik ke agensi awam; atau
      2. ke skim perkhidmatan lain berikutan pewujudan, pindaan, penjumudan skim perkhidmatan atau kajian perjawatan.
    2. Atas permohonan pegawai.
     
    Punca Kuasa :
    1. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2016;
    2. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017;
    3. Ketetapan Suruhanjaya; dan
    4. Keputusan Kerajaan.
     
    Pertukaran Sementara / Peminjaman
    Salah satu daripada kaedah pelantikan pegawai sedang berkhidmat yang boleh digunakan oleh sesebuah agensi untuk mendapatkan perkhidmatan pegawai yang berpengalaman, berkemahiran, berwibawa dan bersesuaian dengan keperluan agensi berkenaan. Ia juga merupakan langkah jangka pendek untuk membantu sesebuah agensi terutamanya agensi yang baru ditubuhkan bagi memantapkan operasi masing-masing.
     
    Punca Kuasa :
    1. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2008;
    2. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2012;
    3. Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2012;
    4. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017;dan
    5. Ketetapan Suruhanjaya.
     
    Pertukaran Tetap
    Satu kaedah pelantikan secara tetap pegawai yang sedang ditukar sementara atau dipinjamkan ke jawatan yang disandang di agensi peminjam tertakluk kepada syarat-syarat pertukaran tetap.
     
    Punca Kuasa :
    1. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2008;
    2. Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2012;
    3. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017; dan
    4. Ketetapan Suruhanjaya.
     
    Pelepasan Untuk Pertukaran Sementara / Peminjaman
    Pelepasan yang diberi kepada pegawai lantikan SPA yang dipinjam ke agensi di bawah Pihak Berkuasa Melantik yang lain.
     
    Punca Kuasa :
    1. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 12 Tahun 2008;
    2. Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 2012;
    3. Surat Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Bilangan 2 Tahun 2017; dan
    4. Ketetapan Suruhanjaya.
  • Kembali Ke Dalam Skim Perkhidmatan Terdahulu

    Proses mengembalikan seseorang pegawai yang telah disahkan dalam skim perkhidmatan terdahulunya sebelum dilantik ke dalam skim perkhidmatan yang lain jika:

    1. Pegawai itu gagal untuk disahkan ke dalam skim perkhidmatan yang lain itu dengan syarat kegagalan pegawai itu bukanlah atas sebab kelakuannya yang tidak memuaskan; atau
    2. Pegawai itu memohon untuk kembali ke skim perkhdmatan terdahulunya, dengan syarat dia telah melalui tempoh percubaan minimum yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan yang lain itu.

    Punca Kuasa :

    1. Peraturan 11, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012];
    2. Pandangan Perundangan; dan
    3. Ketetapan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.
  • Penamatan Perkhidmatan

    Penamatan Perkhidmatan dilaksanakan mengikut:

    1. Peraturan 48, P.U. (A) 1/2012 iaitu perkhidmatan seseorang pegawai yang belum disahkan dalam perkhidmatannya boleh ditamatkan jika:
      1. Menyembunyikan apa-apa maklumat tentang kesihatannya dalam borang pemeriksaan perubatan;
      2. Membuat akuan palsu dalam akuan berkanun sebagaimana dikehendaki oleh perenggan 20(1)(b) dan subperaturan 20(2), P.U. (A) 1/2012;
      3. Gagal mematuhi kehendak Peraturan 20(3), P.U. (A) 1/2012 (Surat Aku Janji); atau
      4. Meminda atau memalsukan apa-apa dokumen yang berhubung dengan pelantikannya.
    2. Peraturan 49, P.U. ( A) 1/2012 iaitu pegawai yang gagal tapisan keselamatan dalam tempoh percubaan atau tempoh percubaan yang dilanjutkan boleh ditamatkan perkhidmatan;
    3. Peraturan 50(1), P.U. (A) 1/2012 iaitu seseorang pegawai dalam percubaan dalam pelantikan pertama yang telah gagal untuk disahkan dalam perkhidmatan semasa tempoh percubaan, sama ada tempoh percubaan asal atau yang dilanjutnya boleh ditamatkan perkhidmatan;
    4. Peraturan 50(2), P.U. (A) 1/2012 iaitu seseorang pegawai dalam percubaan dalam pelantikan pertama boleh ditamatkan perkhidmatan jika dia gagal dalam kursus atau latihan yang disyaratkan bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan.
  • Pembatalan Tawaran Pelantikan

    Proses pembatalan tawaran pelantikan jika seseorang calon/ pegawai itu:

    1. Didapati tidak sihat setelah diperiksa oleh pengamal perubatan berdaftar mengikut Peraturan 20(1)(a), P.U.(A) 1/2012; dan / atau
    2. Tidak mematuhi mana-mana syarat akuan berkanun di bawah Akta Akuan Berkanun 1960 seperti yang disebut dalam Peraturan 20(1)(b), P.U.(A) 1/2012; dan / atau
    3. Tidak mematuhi mana-mana syarat yang dinyatakan dalam Surat Aku Janji, Peraturan 20(3), P.U.(A) 1/2012.

    Punca Kuasa :

    1. Peraturan 20, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012];
    2. Pandangan Perundangan; dan
    3. Ketetapan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.
  • Naziran Urusan Perkhidmatan

    Memantau pelaksanaan urusan perkhidmatan (Pengesahan Pelantikan, Pelanjutan Tempoh Percubaan, Pengesahan Dalam Perkhidmatan dan Pemberian Taraf Berpencen) yang dikemukakan secara dalam talian melalui sistem ePengesahan oleh Kementerian/ Jabatan supaya ianya selaras dengan peraturan yang berkuat kuasa.

    Dalam memastikan urusan perkhidmatan tersebut dilaksanakan dengan teratur, adalah menjadi tanggungjawab Kementerian/ Jabatan untuk:

    1. Memastikan dokumen dalam fail peribadi pegawai adalah lengkap mengikut senarai semak urusan perkhidmatan SPA (Surat Pekeliling SPA Bilangan 2 Tahun 2017);
    2. Memastikan maklumat yang dimasukkan ke dalam Sistem ePengesahan adalah tepat berdasarkan dokumen pegawai dan mematuhi peraturan yang berkuat kuasa;
    3. Memastikan Pegawai Bertanggungjawab (Pegawai Penyedia, Pegawai Penyemak dan Pegawai Peraku) menggunakan ID Pengguna dan kata laluan masing-masing dan bertanggungjawab ke atas kerahsiaannya;
    4. Mencetak sesalinan perakuan yang dihantar kepada SPA melalui Sistem ePengesahan untuk disimpan di dalam fail peribadi pegawai; dan
    5. Memastikan dokumen dan fail peribadi pegawai disimpan dengan teratur selaras dengan peraturan yang berkuat kuasa bagi tujuan naziran oleh SPA.

Continue reading

Bahagian Naik Pangkat dan Tatatertib

Bahagian Naik Pangkat dan Tatatertib

  • Fungsi/ Tugas Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

    Perkara 144(1), Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa fungsi/tugas Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia adalah untuk:

    • Melantik;
    • Mengesahkan dalam perkhidmatan;
    • Memberi taraf berpencen;
    • Menukar;
    • Menaikkan pangkat; dan
    • Menjalankan kawalan tatatertib.

    ke atas anggota-anggota bagi perkhidmatan awam yang diliputi di bawah bidang kuasanya.

  • Bidang Kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

    Bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia adalah meliputi perkhidmatan Awam berikut:

    • Perkhidmatan Awam Am Persekutuan;
    • Perkhidmatan Awam Bersama; dan
    • Perkhidmatan Awam Negeri Melaka, Pulau Pinang, Perlis dan Negeri Sembilan.
  • Objektif

    Objektif Bahagian Naik Pangkat dan Tatatertib adalah untuk melaksanakan segala tugas yang berkaitan dengan fungsi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia berhubung kenaikan pangkat dan kawalan tatatertib, meliputi urusan tindakan tatatertib, rayuan tatatertib, kenaikan pangkat dan rayuan kenaikan pangkat.

  • Fungsi

    Melaksanakan segala urusan tindakan tatatertib, rayuan tatatertib, kenaikan pangkat dan rayuan kenaikan pangkat.

    Menguruskan Tindakan Tatatertib Dengan Tujuan Buang Kerja Atau Turun Pangkat:

    • Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan serta Perkhidmatan Awam Negeri Perlis dan Negeri Sembilan.
    • Pegawai Kumpulan 'A', 'B' dan 'C' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka dan Pulau Pinang.

    Menguruskan Tindakan Tatatertib Dengan Tujuan Buang Kerja Atau Turun Pangkat:

    • Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan serta Perkhidmatan Awam Negeri Perlis dan Negeri Sembilan.
    • Pegawai Kumpulan 'A', 'B' dan 'C' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka dan Pulau Pinang.

    Menguruskan Kes-Kes Rayuan Tatatertib:

    • Semua kumpulan pegawai dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan serta Perkhidmatan Awam Negeri Perlis dan Negeri Sembilan yang dikenakan hukuman tatatertib oleh Lembaga Tatatertib Jabatan;
    • Pegawai Kumpulan 'A' yang dikenakan hukuman selain buang kerja atau turun pangkat dan pegawai Kumpulan 'D' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka dan Pulau Pinang yang dikenakan hukuman buang kerja oleh Lembaga Tatatertib Jabatan.

    Menguruskan Urusan Kenaikan Pangkat:

    • Kenaikan pangkat ke jawatan bagi Ahli Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam.

    Menguruskan Urusan Rayuan Kenaikan Pangkat:

    • Pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan dan Perkhidmatan Awam Negeri Sembilan;
    • Pegawai Kumpulan 'A' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka, Pulau Pinang dan Perlis;
    • Pegawai Kumpulan Sokongan gred 17 dan ke atas dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan.
  • Piagam Pelanggan

    Kami berjanji untuk melaksanakan segala tugas dan tanggungjawab kami dengan cekap dan berkesan serta memastikan ianya menepati prinsip serta peraturan yang ditetapkan. Kami juga berjanji akan menyelesaikan segala tugas dan tanggungjawab kami di dalam tempoh seperti berikut dari tarikh menerima perakuan lengkap iaitu:

    • Urusan kenaikan pangkat ke jawatan bagi Ahli Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam - 2 minggu.
    • Prima Facie bagi kes-kes tatatertib tidak hadir bertugas dan tatakelakuan atau prestasi kerja yang tidak memuaskan. - 4 minggu.
    • Tindakan tatatertib bagi kes-kes tatatertib tidak hadir bertugas dan tatakelakuan atau prestasi kerja yang tidak memuaskan. - 4 minggu.
    • Tindakan tatatertib untuk kes-kes bagi pegawai disabitkan kesalahan jenayah di mahkamah atau dikenakan perintah tahanan dan sebagainya. - 4 minggu.
    • Tindakan tahan kerja atau gantung kerja bagi pegawai yang menghadapi pertuduhan atau disabitkan kesalahan jenayah atau perintah tahanan dan sebagainya. - 4 minggu.
    • Urusan rayuan tatatertib dan rayuan kenaikan pangkat. - 8 minggu.
  • Senarai Undang-Undang dan Peraturan Berkaitan:

    • Perlembagaan Persekutuan.
    • Akta Suruhanjaya Perkhidmatan 1957.
    • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.
    • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Perlis 1993.
    • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Melaka (Pindaan) 2003.
    • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Pulau Pinang 1997.
    • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Sembilan 2006.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam 1993.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Melaka 2005.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Perlis 1993.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang 1989.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Sembilan 1996.
    • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam 2010.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Melaka 1975.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Perlis 1991.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang 1989.
    • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Sembilan 1996.
    • Enakmen Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (Perluasan Bidang kuasa) 1959.

Continue reading

Bahagian Digital dan Informatik

Bahagian Digital dan Informatik

  • Objektif

    Membantu mempertingkatkan kecekapan urusan Suruhanjaya melalui penggunaan Teknologi Maklumat.

  • Fungsi

    Memberikan khidmat sokongan dalam bidang ICT kepada semua bahagian termasuk SPA Cawangan Sabah dan Sarawak.
     

  • Piagam Pelanggan

    Bahagian Digital dan Informatik bertanggungjawab untuk memberi khidmat komputer dengan cekap, tepat, selamat dan mengikut jadual. Untuk mencapai hasrat ini, kami warga Bahagian Digital dan Informatik dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan berjanji akan:

    • Memberi layanan khidmat komputer yang sempurna dan saksama kepada pengguna teknologi maklumat.
    • Menyedia dan menyenggara sistem aplikasi mengikut spesifikasi dan jadual pelaksanaan yang dipersetujui.
    • Menyedia panduan pengguna bagi sistem aplikasi yang dibangunkan.
    • Menyedia perkhidmatan kemasukan data mengikut jadual yang dipersetujui.
    • Memberi khidmat bantuan dalam masa empat (4) jam kepada pengguna selepas menerima aduan melalui meja bantuan dan maklumat aduan/pembaikan akan direkodkan dalam Borang Aduan Kerosakan.
    • Memastikan data pengguna adalah selamat dan diakses oleh pengguna yang sah sahaja.
    • Memastikan pengguna diberi latihan penggunaan sistem aplikasi dan pendedahan asas tentang komputer.
    • Meningkatkan khidmat komputer yang cekap, berkesan dan dinamik berteraskan pembaharuan yang berterusan.
  • Aktiviti Utama Bahagian Digital dan Informatik

    Aktiviti unit di Bahagian Digital dan Informatik adalah seperti berikut:-

    Unit Polisi dan Pengurusan ICT

    • Dasar dan Perancangan ICT
    • Pelaksanaan MS ISO 9001:2008 Sistem Pengurusan Kualiti
    • Pelaksanaan MS ISO 27001:2013 Information Security Management System (ISMS)
    • Mengurus keselamatan ICT SPA


    Unit Pangkalan Data & Sokongan Teknikal

    • Merekabentuk pangkalan data
    • Mentadbir/mengurus pangkalan data sistem eSMSM, eSPDM dan SISPEK
    • Pengawalan keselamatan pangkalan data
    • Penyelenggaraan Sistem Pengurusan dan Penyelenggaraan Aset (AMMS)


    Unit Operasi Pusat Data dan Rangkaian dan Keselamatan

    • Menyediakan jadual penyenggaraan perkakasan dan perisian sistem
    • Perancangan luar jangka keselamatan komputer
    • Merancang & mereka bentuk sistem rangkaian
    • Mentadbir & mengurus sistem rangkaian
    • Menyedia & mengemaskini dokumentasi sistem rangkaian
    • Menyelia tatacara penyenggaraan


    Unit Portal dan Multimedia

    • Mengurus dan mengemaskini maklumat Portal SPA
    • Menyedia dan menguruskan kemudahan Intranet dan Portal SPKP
    • Membangunkan aplikasi multimedia dan kiosk
    • Mengurus dan mengemaskini Intranet SPA
    • Penyelenggaraan Sistem Semakan Online
    • Penyelenggaraan Sistem Maklumat Kakitangan (eStaff)
    • Penyediaan bahan grafik dan montaj


    Unit Aplikasi Pengambilan, Perkhidmatan dan Generik

    • Mengurus, merancang dan melaksana semua sistem aplikasi, keperluan integrasi dan kitar hayat sistem aplikasi merangkumi pembangunan, pengujian, penggunaan, penyelenggaraan, permohonan perubahan dan mengenalpasti keperluan latihan melibatkan sistem teras dan sistem sokongan SP
    • Memastikan prestasi aplikasi dan sistem yang optimum selaras dengan keperluan semasa
    • Memastikan integriti dan keselamatan aplikasi daripada eksploitasi dan risiko keselamatan yang lain
    • Memacu prototaip, kaedah baharu dalam penggunaan teknologi untuk memudahkan automasi dan penambahbaikan bagi pengoperasian urusan pengambilan dan perkhidmatan SPA
    • Memacu inisiatif strategik, inovasi dan kemampuan digital, automasi dan penambahbaikan proses serta budaya operasi digital SPA
    • Memastikan semua aduan/pertanyaan daripada pengguna sistem diambil tindakan dan direkodkan secara teratur dan tepat
    • Menyediakan laporan statistik bagi memenuhi keperluan stakeholder untuk membuat keputusan
    • Merancang dan melaksanakan Independent Verification and Validation (IVV) ke atas semua aplikasi baharu sebelum dilancarkan
    • Merancang, menganalisis, merekabentuk dan menguruskan integrasi dalaman dan luaran Gerbang API
    • Memastikan dokumentasi sistem dan aplikasi yang tepat dan terkini


    Unit Pentadbiran Am

    • Kewangan
    • Bajet
    • Surat-menyurat dan sistem fail
    • Personel
    • Latihan
    • Inventori peralatan pejabat

Continue reading

Bahagian Penilaian Kompetensi

Bahagian Penilaian Kompetensi

  • Objektif

    Mengurus dan melaksanakan penilaian kompetensi secara efisien dan teratur untuk melahirkan penjawat awam yang kompeten dan berintegriti.

  • Fungsi

    Mengurus dan melaksanakan penilaian kompetensi sebelum calon diperakukan ke peringkat temu duga iaitu:

    • Penilaian Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE)
    • Ujian Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan (UFPK)
    • Pusat Penilaian (Assessment Centre)
      • Profession Assessment Centre (PAC)
      • Ujian Bakat
      • Ujian Kompetensi Pemanduan (UKP)
      • Ujian Pengendalian Pemanduan Bot (UPPB)
  • Piagam Pelanggan

    Komitmen kami ialah menguruskan Penilaian Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) dengan efisien dan teratur. Kami berjanji akan mengumumkan keputusan PSEE dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penilaian dijalankan.

  • Aktiviti Utama Bahagian Penilaian Kompetensi

    Aktiviti utama Bahagian Penilaian Kompetensi berdasarkan 5 unit iaitu:

    Unit Kajian & Pembangunan Instrumen:

    • Membangunkan item-item penilaian PSEE.
    • Menjalankan kajian kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian.
    • Membangunkan soalan Competency Based Interview (CBI) berdasarkan skim perkhidmatan dan gred jawatan.
    • Menguruskan Data Bank Item PSEE / PAC / CBI.
    • Menyelaras pelantikan ahli Jawatankuasa Penilaian Kompetensi SPA.
    • Mengurus dan menyelaras taklimat CBI kepada panel temu duga.

    Unit Penilaian Psikometrik

    • Menyediakan template penilaian PSEE.
    • Memproses markah calon.
    • Menyediakan statistik pencapaian calon dalam sesuatu peperiksaan.
    • Menyediakan statistik berkaitan urusan peperiksaan.
    • Mengumumkan keputusan peperiksaan.

      Unit Tadbir Urus Peperiksaan Online & PAC

      • Menguruskan Penilaian Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE).
      • Menjalankan konsultasi pembinaan modul Assessment Centre.
      • Mengurus dan menyelaras pengendalian Assessment Centre.
      • Menjalankan Naziran di pusat-pusat penilaian.
      • Menjalankan kajian penambahbaikan sistem pengendalian penilaian.

      Unit Fizikal dan Pancaindera

      • Menguruskan pelantikan Ketua Penguji dan Penguji.
      • Menguruskan pengagihan calon ke Pusat Ujian Pemeriksaan.
      • Memberi taklimat berkaitan Ujian Fizikal dan Pancaindera.
      • Mengadakan kursus berkaitan Ujian Fizikal dan Pancaindera.
      • Memantau perjalanan Ujian Fizikal dan Pancaindera.

      Unit Pentadbiran & Sokongan

      • Menguruskan hal Pentadbiran dan Perkhidmatan.
      • Pengurusan fail-fail, surat menyurat, peralatan peperiksaan dan pejabat.
      • Penyediaan bajet dan tuntutan perbelanjaan dan lain-lain.
      • Skop Penilaian

        • Ujian Psikometrik 
          • Keupayaan Kognitif
          • Personaliti
          • Kepimpinan
          • Integriti
          • Kesihatan Mental
        • Profession Assessment Centre
        • Ujian Bakat
        • Ujian Kompetensi Pemanduan
        • Ujian Pengendalian Pemanduan Bot
        • Ujian Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan
          • Pemeriksaan BMI
          • Ujian Pengecaman Warna
          • Ujian Penglihatan
          • Ujian Kecergasan

        Ujian Psikometrik merupakan satu penilaian berasaskan laporan kendiri untuk mengukur kesesuaian dari aspek keupayaan kognitif, personaliti, sikap, kemahiran dan kecenderungan bagi menentukan kesesuaian ciri seseorang calon dengan jawatan yang dimohon.

        Profession Assessment Centre untuk menilai keupayaan dan potensi calon dalam aspek kepimpinan dan kerja berpasukan.

        Ujian Bakat untuk menilai keupayaan dan potensi calon di dalam pelbagai bidang seni serta lain-lain aspek yang penting untuk jawatan yang memerlukan kompetensi bakat.

        Ujian Kompentesi Pemanduan untuk menilai kebolehan dan kemahiran calon dalam aspek pemanduan kenderaan.

        Ujian Pengendalian Pemanduan Bot untuk menilai kebolehan dan kemahiran calon dalam pengendalian bot.

        Ujian Fizikal dan Pancaindera merupakan pemeriksaan seperti ukuran ketinggian, berat badan, penglihatan dan kecergasan untuk memastikan calon-calon memenuhi syarat yang ditetapkan, khususnya bagi jawatan tertentu dalam skim perkhidmatan yang mensyaratkan Ujian Fizikal dan Pancaindera.

      Continue reading

      Bahagian Dasar dan Perhubungan Korporat

      Bahagian Dasar dan Perhubungan Korporat

      • Objektif

        Objektif Bahagian Dasar dan Perhubungan Korporat adalah untuk memberikan khidmat sokongan bagi memastikan semua tugas yang berkaitan dengan fungsi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan serta menepati prinsip-prinsip dan peraturan yang ditetapkan.

      • Fungsi

        Bahagian Dasar dan Perhubungan Korporat terlibat dalam urusan seperti berikut:

        • Pengukuhan SPA ke arah menjadi sebuah agensi peneraju dalam melantik penjawat awam yan terbaik;
        • Menyediakan dan memantau pelaksanaan pelan perancangan strategik untuk SPA;
        • Bertanggungjawab mengurus soalan-soalan dan jawapan-jawapan Parlimen sama ada dari Dewan Rakyat mahupun Dewan Negara yang melibatkan SPA;
        • Melaksana dan memantau pelaksanaan dasar dan peraturan sedia ada; dan
        • Mengkaji dan menyelaras kajian-kajian yang dirancang dan dilaksanakan.
      • Piagam Pelanggan

        Memastikan hasil penyelidikan dan perancangan yang berkualiti serta memenuhi kehendak stakeholders/pelanggan dalam tempoh berikut:

        1. Kajian empirikal - enam bulan
        2. Tempoh kajian yang melibatkan pihak perunding bergantung kepada tempoh dalam terma kontrak
        3. Menyediakan draf jawapan pertanyaan Parlimen, ulasan memorandum Jemaah Menteri dan maklum balas keputusan kabinet dalam masa yang ditetapkan oleh stakeholders/pelanggan.
      • Aktiviti Utama Bahagian Dasar dan Perhubungan Korporat

        Perancangan Strategik
        Merangka dan memantau perkembangan aktiviti yang telah dirancang di dalam Pelan Perancangan Strategik SPA setiap 5 tahun.

        Sasaran Kerja Tahunan
        Menyelaras sasaran kerja tahunan SPA dan menjadi urus setia kepada Mesyuarat Pencapaian Sasaran Kerja Tahunan.

        Urusan Parlimen
        Mengurus dan menyelaras setiap pertanyaan lisan dan bukan lisan semasa Persidangan Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

        Kajian
        Mengkaji dan menyelaras kajian-kajian yang berkaitan tentang dasar-dasar SPA.

      Continue reading

      Bahagian Urus Setia Mesyuarat

      Bahagian Urus Setia Mesyuarat

      • Objektif

        Memastikan kelancaran perjalanan Mesyuarat Suruhanjaya, Mesyuarat Lembaga Rayuan Tatatertib, Mesyuarat Rayuan Kenaikan Pangkat, Mesyuarat Khas dan Urusan Perkhidmatan Ahli Suruhanjaya.

      • Fungsi

        • Sebagai urus setia mesyuarat Suruhanjaya, Lembaga Rayuan Tatatertib dan Lembaga Rayuan Naik Pangkat.
        • Urus setia mesyuarat khas Suruhanjaya di luar Putrajaya.
        • Mengumpul dan mengemaskini ruling SPA.
      • Piagam Pelanggan

        Mengurus dan memastikan urusan Mesyuarat Suruhanjaya sentiasa berjalan dengan lancar dan memastikan Pakej Mesyuarat akan dihantar 24 jam sebelum mesyuarat bermula.

      • Aktiviti Utama Bahagian Dasar dan Perhubungan Korporat

        • Mengurus dan memastikan kelancaran mesyuarat mingguan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia.
        • Menjadi urus setia kepada Mesyuarat Khas, Mesyuarat Luar dan Persidangan.
        • Menguruskan pelantikan, tamat tempoh dan kebajikan Ahli Suruhanjaya.

      Continue reading

      Bahagian Khidmat Pengurusan

      Bahagian Khidmat Pengurusan

      • Objektif

        Memberi khidmat sokongan dari segi Pentadbiran Am, Pengurusan Kewangan, Pengurusan Sumber Manusia dan Perhubungan awam yang cekap dan berkesan kepada semua Bahagian di Urus Setia Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia dan Ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

      • Fungsi

        • Menguruskan kewangan dan perolehan Jabatan.
        • Menguruskan hal-ehwal perkhidmatan, pengurusan sumber manusia dan perhubungan awam Jabatan.
        • Menguruskan aspek pentadbiran am, pengurusan aset dan stor, keselamatan, perpustakaan, penyelenggaraan dan keperluan logistik Jabatan.
      • Piagam Pelanggan

        Kami warga Bahagian Khidmat Pengurusan berjanji dan beriltizam akan memberikan khidmat sokongan dengan cekap, tepat dan teratur perkara berikut:

        • Memastikan urusan pentadbiran, sumber manusia, pengurusan aset, perolehan dan kewangan dilaksanakan mengikut dasar dan peraturan-peraturan yang ditetapkan dari semasa ke semasa.
        • Memastikan pembayaran bil-bil dapat diselesaikan dalam tempoh 14 hari dari maklumat lengkap diterima.
        • Memberi maklum balas aduan pelanggan dalam tempoh 1-3 hari dari tarikh aduan diterima.
      • Aktiviti Utama Bahagian Khidmat Pengurusan

        Pentadbiran Am

        • Bertanggungjawab dalam menguruskan pentadbiran am Jabatan yang melibatkan penghantaran surat, penyelenggaraan bangunan, penyelenggaraan peralatan, logistik, aset dan stor, perpustakaan serta keselamatan pejabat.

        Kewangan dan Perolehan

        • Bertanggungjawab dalam menguruskan pengurusan kewangan Jabatan yang melibatkan penyediaan bajet, perancangan dan penyelarasan bajet Jabatan serta pembayaran bil dan tuntutan perjalanan.
        • Bertanggungjawab dalam menguruskan perolehan Jabatan seperti tender, sebut harga, eBidding dan rundingan terus.

        Pengurusan Sumber Manusia

        • Bertanggungjawab dalam menguruskan pengurusan sumber manusia Jabatan yang melibatkan pengurusan personel, pengurusan prestasi, kenaikan pangkat, tatatertib, pemberian anugerah dan HRMIS.

        Inovasi dan Kualiti

        • Bertanggungjawab dalam menguruskan semua program dan aktiviti yang melibatkan inovasi dan kualiti Jabatan seperti Konvensyen Inovasi Kerja, Hari Inovasi, Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO, program k-Day dan penyelaras Sistem Cadangan Inovasi.

        Perhubungan Korporat

        • Bertanggungjawab dalam menguruskan urusan-urusan berkaitan dengan perhubungan awam seperti bertindak sebagai Media SPA, perhubungan dengan pihak media, mengendalikan ePertanyaan/ aduan, penyelaras lawatan dari pihak luar, Hari Bersama Pelanggan, penyelaras Blok Inovasi dan Kreativiti serta penyelaras Facebook SPA.

         

      Continue reading

      Urus Setia Sabah

      Urus Setia Sabah

      • Objektif

        Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia, Urus Setia Sabah adalah bertanggungjawab kepada urusan pengambilan dan perkhidmatan anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan di Negeri Sabah. Urus Setia melaksanakan tanggungjawabnya dengan memberi khidmat nasihat berkenaan peluang - peluang kerjaya dalam perkhidmatan awam dan urusan perkhidmatan anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan di Negeri Sabah.

      • Fungsi

        Fungsi urus setia ini sebagaimana tertakluk dalam Perlembagaan di bawah perkara 144 dan 144(1), merangkumi perkara seperti berikut:-

        1. Melantik.
        2. Mengesahkan dalam perkhidmatan.
        3. Kemasukan ke dalam jawatan berpencen.

        Urus Setia juga mengendalikan urusan Peperiksaan Perkhidmatan Awam Malaysia yang ditetapkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia.

      • Piagam Pelanggan

        • Mengurus Urusan pengambilan untuk mengikuti latihan dan tawaran ke jawatan tetap bagi jawatan separa perubatan dalam tempoh 8 minggu
        • Menguruskan urusan perkhidmatan seperti Pengesahan Perkhidmatan, Pemberian Taraf Berpencen, Pelanjutan Tempoh Percubaan dan Penetapan Gaji Pemulaan dalam tempoh 6 minggu
        • Mengurus urusan Peperiksaan Dalam Perkhidmatan dan Peperiksaan Pra Perkhidmatan mengikut Jadual seperti di Kalender Peperiksaan Tahunan di samping menjaga keselamatan kertas soalan dan kertas jawapan peperiksaan
      • Aktiviti Utama Bahagian Dasar dan Perancangan

        Pengambilan

        • Melaksanakan Pengambilan pelatih Separa Perubatan (Taraf Sijil dan Diploma).
        • Menguruskan temu duga pelbagai jawatan bagi pengambilan di bawah bidang kuasa SPA Malaysia.
        • Menyediakan kertas Pertimbangan Setiausaha.
        • Mengeluarkan surat panggilan temu duga.
        • Mengeluarkan surat keputusan temu duga kepada calon berjaya dan simpanan (hanya bagi calon temu duga Latihan Separa Perubatan).
        • Mengeluarkan surat tawaran lantikan kepada pelatih Separa Perubatan (Sijil dan Diploma) yang tamat latihan.
        • Menjalankan urusan naziran pengambilan ke Kementerian/Jabatan Persekutuan di Sabah.

        Perkhidmatan

        • Melaksanakan urusan Pengesahan Lantikan dalam tempoh 4 minggu.
        • Menguruskan urusan Pengesahan Dalam Perkhidmatan, Pelanjutan tempoh Percubaan, Penetapan Gaji Masuk dan Pemberian Taraf Berpencen.
        • Menguruskan urusan Penamatan Perkhidmatan.
        • Menjalankan naziran perkhidmatan ke Kementerian/Jabatan Persekutuan di Negeri Sabah.
        • Mengemaskini dan penyenggaraan maklumat di dalam sistem MIS and eSPDM.

        Peperiksaan

        • Mengurus dan melaksanakan aktiviti Peperiksaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam yang ditetapkan dari semasa ke semasa.
        • Menguruskan aktiviti peperiksaan yang ditetapkan di dalam kalandar tahunan Peperiksaan Perkhidmatan Awam Malaysia.
        • Menguruskan taklimat Peperiksaan Perkhidmatan Awam Malaysia di pelbagai Kementerian dan Jabatan Persekutuan di Sabah.

      Continue reading

      Your message here