Accessibility Tools

Skip to main content

Februari 2015 Aktiviti 3

  • Mesyuarat S.P.A dan Jabatan Penjara Malaysia

    KAJANG, 5 Feb ------ Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (S.P.A) petang tadi mengadakan mesyuarat bersama Jabatan Penjara Malaysia, di Kajang Selangor. Mesyuarat yang di pengerusikan oleh Tan Sri Mahmood Adam turut dihadiri Ketua Pengarah Penjara Malaysia, Dato' Sri Hj. Zulkifli Omar dan pegawai-pegawai kanan Jabatan Penjara. Hadir sama Timbalan Setiausaha (Perkhidmatan) Lim Mooi Eia. ------ MediaSPA

 
 
 
 

Continue reading

November 2015 Aktiviti 15

  • BERITA RINGKAS 24 Nov : Mesyuarat Khas Suruhanjaya Bil. 2/2015

    PULAU PINANG, 24 Nov ------ Pengerusi S.P.A Dato’ Seri Arpah Abdul Razak hari ini telah mempengerusikan Mesyuarat Khas Suruhanjaya Bil 2/2015 yang diadakan di Pulau Pinang. Mesyuarat yang bermula jam 9.00 pagi tadi turut dihadiri Ahli-Ahli Suruhanjaya, Setiausaha S.P.A. Dato’ Zainal Abidin Ahmad, Timbalan Setiausaha (Perkhidmatan) Puan Salmah Idris, Timbalan Setiausaha (Pengambilan) Tuan Haji Abdullah Tahir dan pegawai-pegawai kanan S.P.A. ------  MediaSPA

 
 
 

Continue reading

Bahagian Penilaian Kompetensi

Bahagian Penilaian Kompetensi

  • Objektif

    Mengurus dan melaksanakan penilaian kompetensi secara efisien dan teratur untuk melahirkan penjawat awam yang kompeten dan berintegriti.

  • Fungsi

    Mengurus dan melaksanakan penilaian kompetensi sebelum calon diperakukan ke peringkat temu duga iaitu:

    • Penilaian Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE)
    • Ujian Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan (UFPK)
    • Pusat Penilaian (Assessment Centre)
      • Profession Assessment Centre (PAC)
      • Ujian Bakat
      • Ujian Kompetensi Pemanduan (UKP)
      • Ujian Pengendalian Pemanduan Bot (UPPB)
  • Piagam Pelanggan

    Komitmen kami ialah menguruskan Penilaian Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) dengan efisien dan teratur. Kami berjanji akan mengumumkan keputusan PSEE dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penilaian dijalankan.

  • Aktiviti Utama Bahagian Penilaian Kompetensi

    Aktiviti utama Bahagian Penilaian Kompetensi berdasarkan 5 unit iaitu:

    Unit Kajian & Pembangunan Instrumen:

    • Membangunkan item-item penilaian PSEE.
    • Menjalankan kajian kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian.
    • Membangunkan soalan Competency Based Interview (CBI) berdasarkan skim perkhidmatan dan gred jawatan.
    • Menguruskan Data Bank Item PSEE / PAC / CBI.
    • Menyelaras pelantikan ahli Jawatankuasa Penilaian Kompetensi SPA.
    • Mengurus dan menyelaras taklimat CBI kepada panel temu duga.

    Unit Penilaian Psikometrik

    • Menyediakan template penilaian PSEE.
    • Memproses markah calon.
    • Menyediakan statistik pencapaian calon dalam sesuatu peperiksaan.
    • Menyediakan statistik berkaitan urusan peperiksaan.
    • Mengumumkan keputusan peperiksaan.

      Unit Tadbir Urus Peperiksaan Online & PAC

      • Menguruskan Penilaian Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE).
      • Menjalankan konsultasi pembinaan modul Assessment Centre.
      • Mengurus dan menyelaras pengendalian Assessment Centre.
      • Menjalankan Naziran di pusat-pusat penilaian.
      • Menjalankan kajian penambahbaikan sistem pengendalian penilaian.

      Unit Fizikal dan Pancaindera

      • Menguruskan pelantikan Ketua Penguji dan Penguji.
      • Menguruskan pengagihan calon ke Pusat Ujian Pemeriksaan.
      • Memberi taklimat berkaitan Ujian Fizikal dan Pancaindera.
      • Mengadakan kursus berkaitan Ujian Fizikal dan Pancaindera.
      • Memantau perjalanan Ujian Fizikal dan Pancaindera.

      Unit Pentadbiran & Sokongan

      • Menguruskan hal Pentadbiran dan Perkhidmatan.
      • Pengurusan fail-fail, surat menyurat, peralatan peperiksaan dan pejabat.
      • Penyediaan bajet dan tuntutan perbelanjaan dan lain-lain.
      • Skop Penilaian

        • Ujian Psikometrik 
          • Keupayaan Kognitif
          • Personaliti
          • Kepimpinan
          • Integriti
          • Kesihatan Mental
        • Profession Assessment Centre
        • Ujian Bakat
        • Ujian Kompetensi Pemanduan
        • Ujian Pengendalian Pemanduan Bot
        • Ujian Pemeriksaan Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan
          • Pemeriksaan BMI
          • Ujian Pengecaman Warna
          • Ujian Penglihatan
          • Ujian Kecergasan

        Ujian Psikometrik merupakan satu penilaian berasaskan laporan kendiri untuk mengukur kesesuaian dari aspek keupayaan kognitif, personaliti, sikap, kemahiran dan kecenderungan bagi menentukan kesesuaian ciri seseorang calon dengan jawatan yang dimohon.

        Profession Assessment Centre untuk menilai keupayaan dan potensi calon dalam aspek kepimpinan dan kerja berpasukan.

        Ujian Bakat untuk menilai keupayaan dan potensi calon di dalam pelbagai bidang seni serta lain-lain aspek yang penting untuk jawatan yang memerlukan kompetensi bakat.

        Ujian Kompentesi Pemanduan untuk menilai kebolehan dan kemahiran calon dalam aspek pemanduan kenderaan.

        Ujian Pengendalian Pemanduan Bot untuk menilai kebolehan dan kemahiran calon dalam pengendalian bot.

        Ujian Fizikal dan Pancaindera merupakan pemeriksaan seperti ukuran ketinggian, berat badan, penglihatan dan kecergasan untuk memastikan calon-calon memenuhi syarat yang ditetapkan, khususnya bagi jawatan tertentu dalam skim perkhidmatan yang mensyaratkan Ujian Fizikal dan Pancaindera.

      Continue reading

      Mac 2017 Aktiviti 2

      • BERITA RINGKAS 4 Mac ----- Tan Sri Arpah mempengerusikan Mesyuarat SPKP

      LANGKAWI 3 Mac ----- Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan (SPKP) telah mengadakan Mesyuaratnya yang ke-132 di Langkawi International Convention Centre (LICC), semalam. Mesyuarat telah dipengerusikan oleh Pengerusi SPKP YBhg. Tan Sri Arpah Abdul Razak. Turut hadir Timbalan Pengerusi SPA, Ahli-Ahli SPKP iaitu YBhg. Peguam Negara, Yang Amat Arif Presiden Mahkamah Rayuan Malaysia, Yang Amat Arif Hakim Besar Malaya, Yang Amat Arif Hakim Besar Sabah Dan Sarawak, Yang Arif Hakim Mahkamah Persekutuan, Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi dan Peguam Cara Negara. Turut hadir mesyuarat berkenaan Setiausaha SPKP, YBhg. Dato' Zainal Abidin Ahmad, Timbalan Ketua Pendaftar dan pegawai-pegawai kanan Urus Setia SPKP. Mesyuarat telah menimbangkan kertas-kertas bagi urusan pelantikan, kenaikan pangkat, tatatertib dan isu-isu dasar perkhidmatan berkaitan Pegawai Undang-Undang dalam Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan. ----- MediaSPA

       
       

      Continue reading

      November 2014 Aktiviti 31

      • Tan Sri Mahmood Adam Pengerusikan Mesyuarat Bersama Pengerusi Dan Setiausaha SPA Negeri-Negeri

        Johor Baru, 19 Nov  ------  Pengerusi S.P.A Tan Sri Mahmood Adam telah mempengerusikan mesyuarat bersama pengerusi –pengerusi dan setiausaha-setiausaha SPA Negeri yang diadakan di Persada Johor Bahru. Mesyuarat bersama pengerusi dan setiausha diadakan di sini adalah bersempena dengan Retreat Suruhanjaya, Mesyuarat bersama NGO Melayu, Perasmian kursus anjuran ASPA, Mesyuarat Suruhanjaya dan Karnival Kerjaya Perkhidmatan Awam.  ------  MediaSPA

       
       

      Continue reading

      Februari 2015 Aktiviti 4

      • Peperiksaan Perangkawan Gred E41

        PUTRAJAYA, 6 Feb ------ Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (S.P.A) telah mengadakan peperiksaan online bagi jawatan Perangkawan Gred E41 yang diadakan pada Jumaat. Seramai 1,917 calon telah menduduki peperiksaan yang bermula jam 8.00 malam dan berakhir 10.15 malam. Turut hadir menyaksikan perjalanan peperiksaan, Pengerusi S.P.A Tan Sri Mahmood Adam dan Timbalan Dato' R. Segarajah sementara pusat peperiksaan pada kali ini telah diadakan di Putrajaya. Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh S.P.A, keputusan akan diketahui pada Isnin Jam 12.00 tengah hari selapas Mesyuarat Suruhanjaya pada hari berkenaan. ------ MediaSPA

       
       
       
       
       
       

      Continue reading

      November 2015 Aktiviti 16

      • BERITA RINGKAS 25 Nov : Taklimat oleh Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional (JPNIN)

        PULAU PINANG, 25 Nov ------ Pengerusi S.P.A, Dato’ Seri Arpah Abdul Razak hari ini hadir ke taklimat oleh Jabatan Perpaduan Negara Dan Integrasi Nasional (JPNIN). Taklimat satu jam setengah yang turut dihadiri Ahli-Ahli Suruhanjaya itu adalah berkaitan dengan urusan pelantikan di jabatan tersebut. Turut hadir Setiausaha S.P.A Dato’ Zainal Abidin Ahmad, Timbalan Setiausaha (Pengambilan) Tuan Haji Abdullah Tahir dan pegawai-pegawai kanan S.P.A. ------  MediaSPA

       
       
       

      Continue reading

      Bahagian Naik Pangkat dan Tatatertib

      Bahagian Naik Pangkat dan Tatatertib

      • Fungsi/ Tugas Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

        Perkara 144(1), Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa fungsi/tugas Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia adalah untuk:

        • Melantik;
        • Mengesahkan dalam perkhidmatan;
        • Memberi taraf berpencen;
        • Menukar;
        • Menaikkan pangkat; dan
        • Menjalankan kawalan tatatertib.

        ke atas anggota-anggota bagi perkhidmatan awam yang diliputi di bawah bidang kuasanya.

      • Bidang Kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

        Bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia adalah meliputi perkhidmatan Awam berikut:

        • Perkhidmatan Awam Am Persekutuan;
        • Perkhidmatan Awam Bersama; dan
        • Perkhidmatan Awam Negeri Melaka, Pulau Pinang, Perlis dan Negeri Sembilan.
      • Objektif

        Objektif Bahagian Naik Pangkat dan Tatatertib adalah untuk melaksanakan segala tugas yang berkaitan dengan fungsi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia berhubung kenaikan pangkat dan kawalan tatatertib, meliputi urusan tindakan tatatertib, rayuan tatatertib, kenaikan pangkat dan rayuan kenaikan pangkat.

      • Fungsi

        Melaksanakan segala urusan tindakan tatatertib, rayuan tatatertib, kenaikan pangkat dan rayuan kenaikan pangkat.

        Menguruskan Tindakan Tatatertib Dengan Tujuan Buang Kerja Atau Turun Pangkat:

        • Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan serta Perkhidmatan Awam Negeri Perlis dan Negeri Sembilan.
        • Pegawai Kumpulan 'A', 'B' dan 'C' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka dan Pulau Pinang.

        Menguruskan Tindakan Tatatertib Dengan Tujuan Buang Kerja Atau Turun Pangkat:

        • Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan serta Perkhidmatan Awam Negeri Perlis dan Negeri Sembilan.
        • Pegawai Kumpulan 'A', 'B' dan 'C' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka dan Pulau Pinang.

        Menguruskan Kes-Kes Rayuan Tatatertib:

        • Semua kumpulan pegawai dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan serta Perkhidmatan Awam Negeri Perlis dan Negeri Sembilan yang dikenakan hukuman tatatertib oleh Lembaga Tatatertib Jabatan;
        • Pegawai Kumpulan 'A' yang dikenakan hukuman selain buang kerja atau turun pangkat dan pegawai Kumpulan 'D' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka dan Pulau Pinang yang dikenakan hukuman buang kerja oleh Lembaga Tatatertib Jabatan.

        Menguruskan Urusan Kenaikan Pangkat:

        • Kenaikan pangkat ke jawatan bagi Ahli Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam.

        Menguruskan Urusan Rayuan Kenaikan Pangkat:

        • Pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan dan Perkhidmatan Awam Negeri Sembilan;
        • Pegawai Kumpulan 'A' dalam Perkhidmatan Awam Negeri Melaka, Pulau Pinang dan Perlis;
        • Pegawai Kumpulan Sokongan gred 17 dan ke atas dalam Perkhidmatan Awam Am Persekutuan.
      • Piagam Pelanggan

        Kami berjanji untuk melaksanakan segala tugas dan tanggungjawab kami dengan cekap dan berkesan serta memastikan ianya menepati prinsip serta peraturan yang ditetapkan. Kami juga berjanji akan menyelesaikan segala tugas dan tanggungjawab kami di dalam tempoh seperti berikut dari tarikh menerima perakuan lengkap iaitu:

        • Urusan kenaikan pangkat ke jawatan bagi Ahli Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam - 2 minggu.
        • Prima Facie bagi kes-kes tatatertib tidak hadir bertugas dan tatakelakuan atau prestasi kerja yang tidak memuaskan. - 4 minggu.
        • Tindakan tatatertib bagi kes-kes tatatertib tidak hadir bertugas dan tatakelakuan atau prestasi kerja yang tidak memuaskan. - 4 minggu.
        • Tindakan tatatertib untuk kes-kes bagi pegawai disabitkan kesalahan jenayah di mahkamah atau dikenakan perintah tahanan dan sebagainya. - 4 minggu.
        • Tindakan tahan kerja atau gantung kerja bagi pegawai yang menghadapi pertuduhan atau disabitkan kesalahan jenayah atau perintah tahanan dan sebagainya. - 4 minggu.
        • Urusan rayuan tatatertib dan rayuan kenaikan pangkat. - 8 minggu.
      • Senarai Undang-Undang dan Peraturan Berkaitan:

        • Perlembagaan Persekutuan.
        • Akta Suruhanjaya Perkhidmatan 1957.
        • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.
        • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Perlis 1993.
        • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Melaka (Pindaan) 2003.
        • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Pulau Pinang 1997.
        • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) Negeri Sembilan 2006.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam 1993.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Melaka 2005.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Perlis 1993.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang 1989.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam Negeri Sembilan 1996.
        • Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam 2010.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Melaka 1975.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Perlis 1991.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Pulau Pinang 1989.
        • Peraturan-Peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam Negeri Sembilan 1996.
        • Enakmen Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (Perluasan Bidang kuasa) 1959.

      Continue reading

      Oktober 2019 Aktiviti 1

      • BERITA RINGKAS 2 Okt ----- Perbincangan Prestasi Perbelanjaan SPA 2019

      PUTRAJAYA 2 Okt ----- Pengerusi SPA, Tan Sri Zainal Rahim Seman hari ini telah mengadakan perbincangan mengenai prestasi perbelanjaan SPA tahun 2019 bersama pegawai-pegawai Kementerian Kewangan. Turut hadir Setiausaha SPA, En. Zohari Said, Timbalan Setiausaha (Perkhidmatan) Tuan Haji Ikhbal Hanam Mukras dan Timbalan Setiausaha (Pengambilan) Tuan Haji Ghazali Hizam. ----- MediaSPA

       

      Continue reading

      Mac 2017 Aktiviti 3

      • BERITA RINGKAS 6 Mac ----- Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2016 Dan Sekalung Budi

      PUTRAJAYA, 5 Mac ----- Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) telah mengadakan Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) SPA Tahun 2016 dan Sekalung Budi yang diadakan di Dewan Seri Melati, Kompleks Perbadanan Putrajaya. Seramai 35 orang penerima APC telah menerima sijil penghargaan masing-masing yang disampaikan oleh Pengerusi SPA, YBhg. Tan Sri Arpah Abdul Razak. Terdahulu dalam ucapannya, YBhg. Tan Sri Arpah menyentuh mengenai pemilihan calon-calon APC iaitu harus mengikut kriteria-kriteria yang ditetapkan selain mendapat perakuan daripada Ketua Jabatan. Pengerusi juga berasa amat berbangga dengan prestasi-prestasi yang ditunjukkan oleh pegawai-pegawai SPA sepanjang tahun 2016 dan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada semua penerima anugerah APC. Dalam majlis yang sama juga SPA turut meraikan 3 (tiga) orang Ahli Suruhanjaya SPA yang telah tamat tempoh perkhidmatan iaitu Puan Zuraidah Amiruddin, YBhg. Datuk Ir. Anjin Haji Ajik dan Tuan Haji Onn Haji Abdullah. YBhg. Tan Sri Arpah turut mengimbas kembali pencapaian SPA sepanjang tahun dan juga kenangan-kenangan bersama Ahli Suruhanjaya. YBhg. Tan Sri Arpah mengucapkan penghargaan kepada Ahli Suruhanjaya di atas segala jasa dan pengorbanan mereka sepanjang menjadi Ahli Suruhanjaya. Turut hadir dalam majlis tersebut adalah Timbalan Pengerusi SPA, YBhg. Dato’ Seri Zoal Azha Yusof, Setiausaha SPA, YBhg. Dato’ Zainal Abidin Ahmad, Ahli-ahli Suruhanjaya dan pegawai-pegawai SPA. --- MediaSPA

       
       
       

      Continue reading

      Oktober 2013 Aktiviti 5

      • Ketua Menteri Melaka Rasmi Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia ke 16


        MELAKA 7 Oktober ------ Ketua Menteri Melaka, YAB Datuk Wira Ir. Haji Idris Haji Haron hari ini telah merasmikan Persidangan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia ke 16. Persidangan yang bermula hari ini turut dihadiri oleh Pengerusi S.P.A, YBhg. Tan Sri Mahmood Adam, Timbalan Pengerusi S.P.A, YBhg. Dato’ R.Segarajah dan Pengerusi-Pengerusi S.P.A Negeri. Hadir sama Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka, YB Datuk Hj. Naim bin Abu Bakar. Terdapat tujuh (7) kertas kerja akan dibentangkan pada kali ini iaitu "Produk 1 Malaysia Transformasi S.P.A" yang dibentangkan oleh YBhg. Tan Sri Mahmood Adam, "Memperkasakan Modal Insan Suruhanjaya-Suruhanjaya Perkhidmatan" oleh Setiausaha SPP, YBhg. Dato’ Abu Bakar Othman, "Pelaksanaan Sistem Semakan Maklumat Individu" oleh Timbalan Setiausaha (Pengambilan), Encik Zainal Abidin Ahmad, "Pelaksanaan Tapisan Keselamatan bagi Penjawat Awam" oleh Pengarah Bahagian Tapisan Keselamatan, Tuan Haji Md. Yasin Husin dan "Assessing Integrity in Personel Selection: Methods, Underlying Constructs and Potential Applications in Malaysia" oleh MIMOS. Manakala Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) turut membentangkan kertas kerja yang akan disampaikan oleh YBhg. Dato’ Haji Zakaria Haji Jaafar yang diberi tajuk "Transformasi SPRM" manakala Jabatan Peguam Negara juga akan membentangkan kertas kerjanya iaitu "Prinsip-Prinsip Keadilan Asasi dalam Penjalanan Fungsi dan Kuasa Lembaga Rayuan Tatatertib Perkhidmatan Awam". Persidangan akan berakhir pada 10 Oktober 2013. ------  MediaSPA

       

       
       
       
       
       

      Continue reading

      November 2014 Aktiviti 32

      • Persiapan Menghadapi Kejohanan Badminton JPM --- KBSPA tewaskan MBJB

        Johor Baru, 18 Nov  ------  Pasukan Kelab Badminton S.P.A (KBSPA) menang setelah menewaskan pasukan badminton Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB), 7 – 4 dalam perlawanan persahabatan yang diadakan di Stadium tertutup badminton di Larkin semalam. Perlawanan turut disaksikan penaung KBSPA, Tan Sri Mahmood Adam dan Datuk Bandar MBJB, Tuan Haji Abd Rahman Mohamed Dewam. Ini adalah perlawanan persahabatan ke dua dalam tempoh seminggu terdahulu pada Ahad lepas pasukan badminton S.P.A menewaskan pasukan badminton Majlis Sukan Negara 5 - 3 yang diadakan di Johor Baharu. Perlawanan persahabatan ini adalah persiapan bagi KBSPA untuk menyertai kejohanan anjuran Jabatan Perdana Menteri (JPM) pada hujung bulan ini.  ------  MediaSPA

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

      Continue reading

      November 2015 Aktiviti 17

      • BERITA RINGKAS 27 Nov : "Penjawat Awam diseru amalkan cara hidup sihat " Dato' Seri Arpah Abdul Razak

        PUTRAJAYA, 26 Nov ------ Pengerusi S.P.A, Dato’ Seri Arpah Abdul Razak menyeru penjawat awam supaya mengamalkan cara hidup sihat kerana berupaya meningkatkan daya tumpuan dan fokus seseorang ke atas pelaksanaan tugasan seharian. Beliau berkata demikian dalam ucapan di perhimpunan bulanan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (S.P.A) di Putrajaya semalam. Katanya lagi “tubuh badan yang sihat, sudah tentu akan menyumbang kepada kecerdasan emosi dan pemikiran”. Turut hadir Setiausaha S.P.A, Dato’ Zainal Abidin Ahmad, Timbalan Setiausaha (Perkhidmatan) Puan Salmah Idris, Timbalan Setiausaha (Pengambilan) Tuan Haji Abdullah Tahir serta warga S.P.A.. ------  MediaSPA

       
       
       
       

      Continue reading

      Bahagian Digital dan Informatik

      Bahagian Digital dan Informatik

      • Objektif

        Membantu mempertingkatkan kecekapan urusan Suruhanjaya melalui penggunaan Teknologi Maklumat.

      • Fungsi

        Memberikan khidmat sokongan dalam bidang ICT kepada semua bahagian termasuk SPA Cawangan Sabah dan Sarawak.
         

      • Piagam Pelanggan

        Bahagian Digital dan Informatik bertanggungjawab untuk memberi khidmat komputer dengan cekap, tepat, selamat dan mengikut jadual. Untuk mencapai hasrat ini, kami warga Bahagian Digital dan Informatik dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan berjanji akan:

        • Memberi layanan khidmat komputer yang sempurna dan saksama kepada pengguna teknologi maklumat.
        • Menyedia dan menyenggara sistem aplikasi mengikut spesifikasi dan jadual pelaksanaan yang dipersetujui.
        • Menyedia panduan pengguna bagi sistem aplikasi yang dibangunkan.
        • Menyedia perkhidmatan kemasukan data mengikut jadual yang dipersetujui.
        • Memberi khidmat bantuan dalam masa empat (4) jam kepada pengguna selepas menerima aduan melalui meja bantuan dan maklumat aduan/pembaikan akan direkodkan dalam Borang Aduan Kerosakan.
        • Memastikan data pengguna adalah selamat dan diakses oleh pengguna yang sah sahaja.
        • Memastikan pengguna diberi latihan penggunaan sistem aplikasi dan pendedahan asas tentang komputer.
        • Meningkatkan khidmat komputer yang cekap, berkesan dan dinamik berteraskan pembaharuan yang berterusan.
      • Aktiviti Utama Bahagian Digital dan Informatik

        Aktiviti unit di Bahagian Digital dan Informatik adalah seperti berikut:-

        Unit Polisi dan Pengurusan ICT

        • Dasar dan Perancangan ICT
        • Pelaksanaan MS ISO 9001:2008 Sistem Pengurusan Kualiti
        • Pelaksanaan MS ISO 27001:2013 Information Security Management System (ISMS)
        • Mengurus keselamatan ICT SPA


        Unit Pangkalan Data & Sokongan Teknikal

        • Merekabentuk pangkalan data
        • Mentadbir/mengurus pangkalan data sistem eSMSM, eSPDM dan SISPEK
        • Pengawalan keselamatan pangkalan data
        • Penyelenggaraan Sistem Pengurusan dan Penyelenggaraan Aset (AMMS)


        Unit Operasi Pusat Data dan Rangkaian dan Keselamatan

        • Menyediakan jadual penyenggaraan perkakasan dan perisian sistem
        • Perancangan luar jangka keselamatan komputer
        • Merancang & mereka bentuk sistem rangkaian
        • Mentadbir & mengurus sistem rangkaian
        • Menyedia & mengemaskini dokumentasi sistem rangkaian
        • Menyelia tatacara penyenggaraan


        Unit Portal dan Multimedia

        • Mengurus dan mengemaskini maklumat Portal SPA
        • Menyedia dan menguruskan kemudahan Intranet dan Portal SPKP
        • Membangunkan aplikasi multimedia dan kiosk
        • Mengurus dan mengemaskini Intranet SPA
        • Penyelenggaraan Sistem Semakan Online
        • Penyelenggaraan Sistem Maklumat Kakitangan (eStaff)
        • Penyediaan bahan grafik dan montaj


        Unit Aplikasi Pengambilan, Perkhidmatan dan Generik

        • Mengurus, merancang dan melaksana semua sistem aplikasi, keperluan integrasi dan kitar hayat sistem aplikasi merangkumi pembangunan, pengujian, penggunaan, penyelenggaraan, permohonan perubahan dan mengenalpasti keperluan latihan melibatkan sistem teras dan sistem sokongan SP
        • Memastikan prestasi aplikasi dan sistem yang optimum selaras dengan keperluan semasa
        • Memastikan integriti dan keselamatan aplikasi daripada eksploitasi dan risiko keselamatan yang lain
        • Memacu prototaip, kaedah baharu dalam penggunaan teknologi untuk memudahkan automasi dan penambahbaikan bagi pengoperasian urusan pengambilan dan perkhidmatan SPA
        • Memacu inisiatif strategik, inovasi dan kemampuan digital, automasi dan penambahbaikan proses serta budaya operasi digital SPA
        • Memastikan semua aduan/pertanyaan daripada pengguna sistem diambil tindakan dan direkodkan secara teratur dan tepat
        • Menyediakan laporan statistik bagi memenuhi keperluan stakeholder untuk membuat keputusan
        • Merancang dan melaksanakan Independent Verification and Validation (IVV) ke atas semua aplikasi baharu sebelum dilancarkan
        • Merancang, menganalisis, merekabentuk dan menguruskan integrasi dalaman dan luaran Gerbang API
        • Memastikan dokumentasi sistem dan aplikasi yang tepat dan terkini


        Unit Pentadbiran Am

        • Kewangan
        • Bajet
        • Surat-menyurat dan sistem fail
        • Personel
        • Latihan
        • Inventori peralatan pejabat

      Continue reading

      Sertai Kami !!!